torsdag 4 december 2008

Känner mig mogen...

Ja så var dagen "D" här...
Jag ska äntligen gå till tandläkaren med mina förbaskade tänder!
Den senaste veckan har de krånglat mer och mer för varje dag som går, ända sen jag beställde tiden hos tandläkaren faktiskt.(Undra om det är något psykiskt)
Tandvärken har hållit mig vaken om nätterna och nu känner jag mig febrig och har också så ont på dagarna att jag får pilla i mig värktabletter hela tiden.

Men min alra käraste sambo har fått mig att komma över mina pinsamhets känslor med att gå till Tandläkaren.
Han säger att han vill inte ha ett tandtroll till sambo och vill bara att jag ska må bra, kosta vad det kosta vill, så jag tog tag i min krage och bokade en tid som en vuxen människa.

Allt började för lite över ett år sedan då jag bet sönder en tand på en after eight(ganska komiskt med tanke på hur mjuk en sådan är!) Sen har jag en annan tand där jag antingen tappat en lagning eller så har den också gått sönder.

Så varför har jag inte gått tidigare?
Jo det är precis så att jag inte haft råd helt enkelt!Tandläkare kostar sååå mycket pengar, men nu har staten tagit ansvar för att ungdomar ska ha råd att gå till tandläkaren.

Man får ett bidrag varje år 300 kr för vanliga undersökningar.
sen om man ska göra några stora ingrepp får man på summor mellan 3000-15 000 30 % rabatt. Och på summor över 15 000 får man 85 % rabatt! :)
Tack för detta alla politiker!
Nu har även lilla jag råd att laga mina tänder, vi får se hur domen lyder!

Puss och kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Samma sak hände med mig.
Micke fick mig att börja gå till tandläkaren.. ja, vad skulle man göra utan sina karlar?

Och sen det där med lagningar, oftast brukar det bli ngt slags tryck i gamla lagningar så de lossnar efter en tid men med tanke på hur ung du är så borde det inte bli så. sånnafall har de inte gjort lagningen ordentligt. eller så vill jag gissa på FTV, för dem är ju supersämst på tandläkeri över huvudtaget.

Jag går nu på Tälje Tandakut, dem e så proffesionella opch duktiga och jag är sååå nöjd.

Lycka till lilla tandtrollet :)