tisdag 18 mars 2008

Moder Jord

Ja vad kommer hända med våran kära moder jord? det är en fundering som jag tänker på varje dag på jobbet.

I mina arbetsuppgifter finns sånt som sophantering, skräp och fimp-plockning.
Jag går ut en gång per dag och tar en vända på mina gårdar och utvändigt och får ihop en sopsäck med skräp och fimpar varje dag. Det är ju inte klokt!
Tänker ingen på vad som händer i naturen när man slänger skräp utomhus på gatan eller i diken?Och tänk vad mycket tid och pengar som läggs ner på detta som kunde användas till att vi skulle få en mer trivsammare miljö med fler grönytor.
Skräp är ju alla medvetna om att det inte är bra för miljön men ändå slängs det kopiösa mängder, och rökarna är värst, det är ju inte så att fimparna bara försvinner när man slänger de på marken, de fungerar inte i kretsloppet. Nej skärpning!

Vi måste verkligen vakna nu innan det är försent! Alla naturkatastrofer vi har haft den sista tiden har ju defenitivt något att göra med våran nedsmutsade miljö anser jag.

Så min uppmaning är: kompostera, sortera så mycket man bara kan, panta alla burkar och flaskor med pant(annars läggs de bland metall och hårdplast-återvinningen.) Släng inget skräp på gatan/i naturen och fimpa absolut inte utomhus. Vitvaror/elektronik och annat farligt avfall ska köras till en återvinningsstation där de kan ta hand om det.
Vi får in mycket sånt i våra soprum och den hanteringen är för oss väldigt dyr(bortforsling och hämtning av Renova) och det medföljer att alla hyresgästers hyror blir högre.
Tänk på det nästa gång.

Så nu ska vi ta hand om våran gamla slitna Moder Jord tycker jag, allas våran mamma!

"We are the world, we are the children, we are the ones who make a brighter day so lets start giving"
Michael Jackson

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag håller med! det är förjävligt!:) Man måste bli bättre. Men det värsta är ju alla dessa cigarettfimparna, det finns inget äkligare. Fattar inte hur det kan vara så svårt att slänga dessa i soptunnan när man rökt klart!!! aaaaah! Det är ju inte så att man ser fullt med glasspapper på gatorna precis, som att folk skulle släna dem på marken som en vana...precis som cigaretterna. Sjukt! sjukt sjukt!